zaterdag 4 september 2010

Urbex.

Ik krijg regelmatig de vraag wat nou precies urbex is, logisch, want ik wist het eerst ook niet. Urbex is de afkorting van urban exploring, wat vrij vertaald betekent het ontdekken van plekken die verlaten en/ of vervallen zijn. Het is voor mij een vorm van fotografie die me erg aanspreekt -lees verslavend is- , vanwege de spanning, de sfeer en de kick van het zo mooi  mogelijk fotograferen van zo'n plek.
Het zijn bij voorkeur oude fabrieksgebouwen, winkels, kastelen, maar ook huizen en boerderijen die liefst al jaren verlaten zijn die in aanmerking komen als urbex locatie. Mijn voorkeur gaat uit naar residentiele gebouwen, mijn nieuwsgierigheid wordt altijd zwaar geprikkeld op zo'n plaats, wie woonde hier? Waarom zijn ze vertrokken en hebben alles zo achtergelaten? Welk drama of welk geluk heeft zich hier afgespeeld? Soms kom ik in een oud verlaten huis waar de glazen nog op tafel staan en de theedoeken gestreken in de kast liggen, geweldig. Helaas zijn er in Nederland weinig van dit soort locaties, alles word hier zo snel mogelijk met de grond gelijk gemaakt om vervolgens een nieuwbouwwijk o.i.d. te bouwen, of het wordt gerenoveerd. Gelukkig zijn er in België en Frankrijk nog wel van dit soort plekken, en ga ik iedere vakantie op zoek naar zo'n verlaten gebouw, vaak met succes.
Probleem is wel dat je er eigenlijk niet naar binnen mag, -het blijft privé terrein- maar het risico van een 50 euro boete neem ik op de kop toe. Ik verniel niets, breek niets open, ik zoek een ingang, en vaak kan ik gewoon door een open voordeur naar binnen. Het kan erg gevaarlijk zijn op zo'n urbexlocaties, denk aan instortingen, verrotte vloeren en schadelijke stoffen. Maar dat maakt het ook wel weer erg spannend...
 Er bestaat best veel urbex fotografen, en altijd zijn we op zoek naar nieuwe locaties. De adressen van deze locaties worden niet prijs gegeven, om plunderaars, vandalen en krakers op afstand te houden.Vaak staan er nog meubels en andere persoonlijke spullen van de lang verdwenen eigenaars. Eigenlijk willen we het verleden vastleggen voordat de natuur het gebouw volledig overwoekerd en teruggenomen heeft. Het credo onder urbexers is: 

Take nothing but pictures, leave nothing but footprints....

(voor suggesties in jouw buurt voor mooie urbex locaties: mail me even privé! mizzel@live.nl)

2 opmerkingen:

Cilia zei

Alweer van die prachtige sfeervolle foto's, mooi hoor. Huizen en gebouwen met geschiedenis vind ik ook altijd prachtig mooi om te zien en om me voor te stellen hoe daar ingeleefd is. Alleen ik sla het in mijn hoofd op en jij legt het schitterend op foto's vast.

dorie zei

wat zou ik graag achter je aan sluipen om het sfeertje in volle glorie mee te kunnen maken; gelukkig breng je het heeel goed over met je prachtige foto's!