donderdag 13 mei 2010

Markt & groene drab op je bord. 6e dag.

Vandaag gaan we naar de markt in Villefranche de rouergue, en nog wat rondtoeren. Na een poosje zoeken een plek voor de auto gevonden en het centrum ingelopen, waar slingerend door de straatjes de markt zich verspreidde. Leuk leuk, net als supermarkten vind ik markten ook geweldig, ( alles wat maar met eten te maken heeft, gna gna)de kleuren, de geuren, het aanbod, een feest voor mijn ogen en neus.

Het is een erg leuke en toch nog vrij grote markt, met in mijn ogen,honderdduizend lekkernijen.Kraampjes met kazen, met kruiden,olijven,ingemaakte citroenen, plantjes, groenten, kleding, aardewerk, bloemen, you name it, they have it. Zelfs een kraam met grote pannen paella, verschillende soorten met prachtige oranje en gele kleuren
.Mijn camera bleef klikken.Lekkere schapenkaas gekocht,olijven en ingemaakte citroenen, lang houdbaar en lekker in Marokkaanse gerechten.Mmmmm!
Ook nog even naar binnen gewandeld in de oude kerk van Villefranche de rouergue, schitterend met zijn gotische gewelven en prachtige gekleurde glas in lood ramen, ik verbaas me er altijd weer over hoe ze zulke gebouwen konden bouwen zoveel eeuwen geleden, heel indrukwekkend.Natuurlijk even een kaarsje gebrand voor zij die helaas niet meer bij ons zijn, ik ben niet gelovig, maar dat kaarsje hoort vind ik, even stilstaan, even denken, even herinneren.
Nog rondgetoerd,oude verlaten boerderijen bekeken, foto's gemaakt.

Ineke wilde ons op pannenkoeken trakteren vandaag, maar het pannenkoekenhuis waar we middels een bord langs de weg naartoe gereden waren zag er verlaten uit.Dichte luiken, een lege parking, dat ging hem niet worden. De kids belooft dat we de volgende dag zelf pannenkoeken gingen bakken, en doorgereden naar Saint Andre, om daar in het plaatselijk eethuis een lokaal vorkje te gaan prikken.Alleen menu van de dag werd er geserveert,plaatselijke keuken, prima, ik houd wel van een verassing.Vooraf een soepie, pompoen of wortel, was me niet helemaal duidelijk, maar wel erg lekker. Voorgerecht een heerlijke tartine van ei met spekjes en ham, op een bedje van verse slablaadjes met zalige balsamico dressing. Het hoofdgerecht was een verhaal op zich; voor de kleintjes hadden we macaroni met worst, voor onszelf saucise (worst) volgens het menu.De ober bracht het eten voor Jo en mij binnen, een wit bord met een worst en een plakkaat groene drab erop, daarna bracht hij het eten van de kids, macaroni met worst dus. Ineke helemaal in paniek bij de aanblik van onze borden en stamelde verschrikt: "dat moet ik niet"! met afgrijzen op haar gezicht wijzend op de groene drab op mijn bord, "dat eet ik ECHT niet!"
De ober werd aan zijn jasje getrokken en het derde bord macaroni was een feit.Met smaak heb ik mijn bord groene linzen, (want dat was de drab) opgegeten, het was echt erg lekker, en Ien had spijt van haar ommezwaai, de macaroni was keihard en had geen enkele smaak...echt waar, ik heb het geproefd!We hebben er hard om kunnen lachen, en het toetje was ook gewoon erg lekker, een soort gebak met room.Een geslaagde afsluiting van weer een lange en leuke dag.

Geen opmerkingen: