maandag 21 juni 2010

Cursus ondernemen in de Morvan.

We zijn weer thuis. Ik ben gisterenavond om half 10 mijn bed ingedoken, want ik was kapot. Het was me het weekendje wel, zoveel gezien, zoveel geleerd, zoveel indrukken, dat ik even moet denken waar te beginnen. Gewoon bij het begin dan maar, wel zo handig.
Dag 1.
Om half 5 donderdagmiddag arriveerden we bij de chambre d'hotes die de gemeente voor ons geregeld had. Wat een welkom, Jan-Auke van B&B Jarso stond ons al op te wachten en bracht ons naar onze gezellige, keurige kamer, waar een lekker flesje wijn op ons stond te wachten. Een uurtje later maakten we kennis met Anita, de vrouw van Jan Auke, en hebben we nog even gezellig in de spelletjeskamer van de B&B zitten kletsen.
Om 19.00 gingen we het dorp Lormes in waar een welkomstborrel was georganiseerd voor de deelnemers van de cursus. Helaas was onze tolk niet aanwezig dus werden we gelijk in het diepe gegooid met ons Frans. Gespreksleider Vincent (een man van onschatbare waarde zou later blijken) vroeg honderduit en ik kon gelukkig duidelijk maken wie we waren en wat we kwamen doen. Verder waren er een aantal mensen uit Parijs die ook interesse hadden iets te ondernemen in de Morvan. Na een uurtje weer terug naar onze B&B, waar we zo aan konden schuiven voor een heerlijke maaltijd en een goed gesprek. Op tijd naar bed, de volgende morgen vroeg op voor de eerste dag cursus, spannend.

Dag 2.
Om kwart voor 8 een lekker ontbijtje, en door het gezellige gebabbel met Jan Auke en Anita moesten we ons toch nog haasten om op tijd te zijn.Om half negen stonden we op het dorpsplein om de stoet te volgen naar de plaats waar de cursus werd gegeven om tot de ontdekking te komen dat ze al weg waren, geen nood, ik had alle info uitgeprint, en met de tomtom en wat vliegwerk konden we toch op tijd aanschuiven, om tot de ontdekking te komen dat Fransen het niet zo nauw nemen met op tijd beginnen....er moest eerst nog worden gekeuveld, koffie gedronken en chocoladebroodjes gegeten. Onze eerste les in Franse manieren. De locatie was schitterend, uitkijkend op het Lac des Settons, een groot meer. We zagen schoolklassen die een dagje gingen kanoeen en spelletje doen op het water, leuk.
Er waren allerlei officials aanwezig, van de verschillende kamers van koophandel, van de gemeentes en het departement. Allemaal gaven ze veel informatie over het ondernemen en wonen in de Morvan. We merkten dat Fransen graag praten, lang praten, veel praten. Les 2 in Franse manieren. Ik verstond heel veel niet, maar gelukkig waren Lonneke en Maarten er om te vertalen, een Nederlands stel dat ook plannen heeft in de Morvan te komen wonen. Maarten is leraar Frans in Nederland. Ik wist al dat mijn Frans lang niet voldoende is, maar heb wel gemerkt dat de Fransen hun best doen om met je te praten en geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt. Les 3 in Franse manieren. Rond half 1 was er lunchpauze, heerlijke broodjes belegd met regionale produkten. De lunch duurde 2 uur, en na de lunch werd je ingedeeld bij de kamer van koophandelmensen die jouw plannen kunnen begeleiden. Ze zoeken precies uit wat voor een papieren je nodig hebt, welke cursussen je moet volgen, en regelen allerlei zaken voor je. Zo kwamen we erachter dat je als tatoeëerder een week stage moet lopen ter integratie, om te zien of je de taal goed genoeg beheerst en de regels van je vak goed genoeg kent. Aan het einde van de middag gingen we naar La maison du Morvan, een plek waar ze lieten zien hoe de oorspronkelijke huizen er uit zien, de lokale planten en kruiden die er groeien. Er staat ook een klein museum waar je kunt zien hoe de streek zich heeft ontwikkeld en de geschiedenis van het verzet, wat groot vertegenwoordigd was in de Morvan. De directeur van dit project is tevens de man die je moet hebben als je je woning of bedrijfspand wilt renoveren, ze willen alles zo authentiek mogelijk houden in de Morvan, een goede zaak vind ik. Na deze rondleiding weer in de auto, naar een plek waar een lekker koud buffet klaarstond, met weer regionale produkten en wijn. Erg lekker, maar niet te veel gegeten, want Jan Auke en Anita rekenden op ons met eten. Een zeer informatieve en vermoeiende dag, om 11 uur onder de wol gegaan...

word vervolgt....

3 opmerkingen:

Roelien zei

Spannend en leuk!
Ik heb even de link van de B&B aangeklikt, ziet er leuk uit hoor.

Off topic: weet je dat er enorm veel reclame achter je blog ´hangt´? Als ik je blog verlaat, krijg ik allerlei tellsellachtige reclame voor m´n kiezen. Ook gaat er een dingetje knipperen onderin m´n beeldscherm dat deze site niet virusvrij is. Enig idee?

Unknown zei

Ik heb het meer gehoord, dat van die reclame....ik zie zelf niets? Lijkt me erg irritant, ik ga eens kijken hoe en wat, als iemand suggesties heeft?

Dees zei

Leuk allemaal! Ik ben heel benieuwd naar het vervolg!